Exploitatie (bedragen * € 1.000) | Begroting 2017 | Begroting 2017 na 3e wijziging | Rekening 2017 | Verschil rekening t.o.v. begroting na wijziging |
---|---|---|---|---|
Lasten |
|
|
|
|
PG Bestuur | 2.772 | 2.804 | 2.984 | -180 |
PG Regionaal beleid | 649 | 652 | 530 | 122 |
PG Veiligheid | 7.772 | 8.561 | 8.189 | 371 |
Totaal lasten | 11.193 | 12.016 | 11.703 | 313 |
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
PG Bestuur | -68 | -68 | -60 | -8 |
PG Regionaal beleid | 0 | 0 | 0 | 0 |
PG Veiligheid | -120 | -151 | -408 | 258 |
Totaal baten | -188 | -219 | -469 | 249 |
|
|
|
|
|
Saldo van baten en lasten | 11.005 | 11.797 | 11.235 | 562 |
Toevoegingen aan reserves (lasten) |
| 279 | 279 | 0 |
Onttrekkingen aan reserves (baten) | -134 | -529 | -509 | -20 |
Gerealiseerd resultaat | 10.871 | 11.547 | 11.004 | 543 |
Omschrijving (bedragen * € 1) | Lasten | V/N | I/S | Baten | V/N | I/S |
---|---|---|---|---|---|---|
Bestuur | 180.000 | N |
| 8.000 | N |
|
College van BenW: Er is een aanvullende toevoeging gedaan van € 198.000 aan de Voorziening pensioenaanspraken (voormalige) wethouders op grond van actuele actuariële berekeningen. Gebleken is dat door veranderingen in de aannames van de berekeningen het benodigde bedrag in de voorziening van jaar tot jaar sterk kan wisselen. | 195.000 | N | I |
|
|
|
Rekenkamer Groene Hart: Het tekort aan de lastenkant wordt veroorzaakt door inhuur i.v.m. het vertrek van een medewerker. Het positieve saldo aan de batenkant wordt veroorzaakt doordat de Groene Hart Rekenkamer m.i.v. 2017 is uitgebreid van drie naar vier gemeentes. Dit is nog niet in de begroting verwerkt. | 14.000 | N | I | 27.000 | V | I |
Griffie: De rekening van de Griffie laat een tekort van € 38.000 zien. Dit wordt veroorzaakt doordat er tijdelijk dubbele salarislasten waren. | 38.000 | N | I |
|
|
|
Koudasfalt: Kosten en opbrengsten worden verantwoord in programma 1 PG Economie. | 28.000 | V | I | 35.000 | N | I |
Juridische zaken: In 2017 zijn er minder hoorzittingen en commissiebijeenkomsten geweest, waardoor de kosten lager waren dan begroot. | 28.000 | V | I |
|
|
|
Overig | 11.000 | V | I |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regionaal beleid | 122.000 | V |
|
|
|
|
Intergemeentelijke samenwerking: In 2017 is de samenwerking in de regio (VRHM) op een succesvolle manier voortgezet. In 2017 was er een onderbesteding van ongeveer € 41.000. Daarnaast is er een voordeel van ongeveer € 25.000 door resultaatbestemming 2016 en doorschuiven BTW 2017 (ODMH). | 66.000 | V | I |
|
|
|
Driehoek RZG: Op dit budget zijn geen uitgaven gedaan. | 43.000 | V | I |
|
|
|
Overig | 13.000 | V | I |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Veiligheid | 371.000 | V |
| 258.000 | V |
|
Rijksveiligheidsgelden: Van het Rijk zijn extra gelden ontvangen voor de integrale aanpak van jihadisme (€ 355.000). Onder meer vanwege het lager uitvallen van de kosten voor een aantal geplande activiteiten en vertraging in werving van additioneel personeel resteert € 145.000. Aangezien er nog geen structurele dekking is voor het thema radicalisering in de begroting, wordt aan de raad voorgesteld om € 50.000 in 2019 opnieuw beschikbaar te stellen. Voor 2018 zijn voldoende middelen voor de aanpak beschikbaar. | 145.000 | V | I |
|
|
|
High Impact Crime: Per saldo is op dit product een overschot van € 77.000. Dit komt voornamelijk door ontvangen extra middelen vanuit het Rijk. | 69.000 | V | I | 8.000 | V | I |
Niet gesprongen explosieven: Het voordeel ontstaat doordat nog niet alle declaraties door de aanvrager bij de gemeente zijn ingediend. Het bedrag is wel via de uitkering uit het gemeentefonds ontvangen en in de gelijknamige reserve gestort. | 16.000 | V | I |
|
|
|
Thematisch werken: In verband met de komst van het asielzoekerscentrum in Gouda zijn ter voorbereiding diverse kosten gemaakt (vanaf 2015). Deze kosten zijn geclaimd bij het COA en in 2017 gehonoreerd. Voor andere projecten waarbij zorgvuldige communicatie en inpassing in de omgeving van groot belang is (zoals de inpassing van moskeelocaties) is externe begeleiding ingehuurd. Om ook in de komende jaren de uitgaven voor deze projectbegeleiding te kunnen bekostigen wordt voorgesteld € 70.000 per jaar over te hevelen naar 2018 en 2019. | 77.000 | N | I | 245.000 | V | I |
Overhead: Vanaf de begroting 2017 worden de overheadkosten in een afzonderlijk programma verantwoord. Bij de totstandkoming van de jaarrekening cijfers is scherp gekeken welke lasten wel en welke niet tot de overhead behoren. Hierdoor zijn er verschillen ontstaan tussen de begroting en de realisatie. In de realisatie wordt meer als overhead aangemerkt dan in de begroting, hierdoor is er een tekort op het programma overhead en is er binnen de functionele programma’s sprake van een overschot. | 224.000 | V | I |
|
|
|
Overig | 6.000 | N | I | 5.000 | V | I |
Omschrijving (bedragen * € 1) | Bedrag | V/N | I/S |
---|---|---|---|
Aan de reserve Niet gesprongen explosieven (NGE) is minder onttrokken dan geraamd. | 20.000 | N | I |
Investeringen op basis van jaar gereed (bedragen * € 1.000) | Gepland 2017 | Werkelijk 2017 | Verschil |
---|---|---|---|
Vervanging cameratoezicht | 103 | 74 | 29 |
Selectieve toegang binnenstad | 67 | 0 | 67 |
|
|
|
|
TOTAAL | 170 | 74 | 96 |
Toelichting op het investeringsoverzicht
Vervanging cameratoezicht
Niet alle camera's zijn vervangen volgens schema omdat ze nog in goede staat verkeren. Op basis van een actualisatie van de planning is voor 2019 het reguliere vervangingsbudget nodig, waar aanvankelijk was ingeschat dat er in dat jaar minder budget nodig was. Voorgesteld wordt daarom om het restantbudget over te hevelen naar 2019.
Selectieve toegang binnenstad
Dit budget voor de investering in nieuwe zakpalen is niet benut omdat de palen nog voldoen.